Prestationsångest?

Detta är någonting jag upplevt vid flertalet gånger, man vill visa att det man gör är bra, få ett resultat. När jag köpte Ira kännde jag ganska stor press på att jag skulle få henne att jobba rätt och lyssna på mig istället för att motarbeta mina hjälper. Det hjälpte inte ett dugg att jag kände på detta vis då jag fick ett sämre tålamod och 'hade inte tid' att vänta ut henne, tror inte heller att det har underlättat att ha en ridbana precis efter vägen... Alldeles för många personer som tar saker ur sitt sammanhang, för att man ska kunna göra en bedömning om hur någon rider och sköter sin häst ska man åtminstonde vara med dom en hel dag i stallet. Genom att åka förbi någons ridbana och se hästen springa med huvudet i vädret och ryttaren bara åker häst kan man inte säga att det är så, ryttare kanske bara ville att hästen skulle få springa ur sig innan man börjar jobba med den.
 
Visste ni att egentligen ska lod vara när du kan dra en lodrätlinje genom öga och mungipa som på denna bild, att nosryggen ska vara i lod stämmer inte riktigt... 
 
Lita på din egen ridning, låt hästen fara upp med huvudet om den inte orkar men fortsätt att vara konsekvent. Bry dig inte om att andra tittar, våga lita på att din ridning kommer löna sig med tiden. Önskar jag själv skulle ha lika bra självförtroende för ett år sedan som nu, finns fortfarande en del prestationsångest kvar hos mig men ju bättre allt börjar gå för mig och Ira desto mer litar jag på min ridning. Dock kan jag kräva ganska mycket av henne men jag vet också att hon har den mesta styrkan som krävs för rätt arbete men sitter kvar en hel del gamla rutiner från ridskolan, någonting jag får ta tills hon släppt det. Dock finns bara detta problem när jag rider på tränsbett då hon inte riktigt accepterat den typ bett än.
 
Fick faktiskt ett bra tips från Karri, att rida tre hårdare pass på en och samma dag för att verkligen garantera mig om att budskapet gått fram. Ska prova det någon ledig dag här framöver, kanske nu i veckan när jag får lång ledigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0