Betessläpp!

I dag fick äntligen brudarna komma ut på betet, fast kanske lite fel att kalla det betessläpp med tanke på att Nadja får inte springa och Ira var för feg för att springa, haha. Så efter skolan idag gick jag ut och gjorde iordning en ruta åt Nadja i beteshagen samt delade av den på hälften för att minimera risken att hon springer, that's life darling! När mamma kom så hjälptes vi åt att ta över Nadja och hon såg väldigt nöjd ut, mycket gräs = mycket nöjd häst.
 
 
Tog in Ira och skulle göra iordning för att trimma lite, upptäckte att hon hade fått en proteinknöl precis under ena bossan. Visste inte vad det var först den här förmiddagen då jag såg ett inlägg på Hästfolk i Gävleborg men verkade som en ganska vanlig grej och viktigt att ha rena schabrak bara annars var det bara att köra på som vanligt. Bytte schabrak och gick ut och trimmade, hon skötte sig bra. Lite bråkig på bettet idag till en början så funderar på att prova ett vanligt rakt tränsbett eller mitt baucher bett igen, får se vad jag hittar på.
 
Efter att jag ridit klart fick mamma hoppa upp och känna efter lite, hon spänner sig lite för mycket på tränsbetten för att man ska kunna rida akademiskt bra, tyvärr. Mamma kämpade på och Ira gav med sig lite så småning om, sen när dom var nästan klar fick jag typ värdens hjärtattack.... Nadja hade stått och hängt ett tag och sett lite trött ut men nu så låg hon ner!! Tänk om det var någonting som inte stod rätt till... Jag sprang ner till betet och möttes av en yrvaken blick, en super trött och mätt tjej la ner huvudet igen och vilade vidare. Snacka om att hon kan skrämma en! :o
Lite paltkoma med andra ord, lill-snuttan då!
 
Lastträningen med Ira idag var klockren, nu går hon raka vägen in utan att tveka. Fortsätter att stoppa henne första gången/gångerna för att markera att jag bestämmer när hon får gå in och inte gå in, satt hon inte går bara när hon vill. Står inne i transporten länge utan bommen för och jag får klappa på rumpan utan att hon reagerar, två dagar kvar tills det gäller. Hoppas att hon är lika klockren när vi ska iväg på morgonen också!
 
Efter träningen fick även hon komma ut på betet, släppet var väldigt odramatiskt då hon knallade iväg och ställde sig och betade utanför Nadjas ruta, bästa hästarna då!
 
Nu blir det sängen för min del, i vanlig ordning, blogga,sova!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0