Dom bästa dagarna på hela året!

Måste innan jag fortsätter med inlägger sända ut en tankte till alla gulliga kommentarer jag fått. Det är skit jobbigt utan Nadja men på ett sätt har man fått ro i själen, hur konstigt det än känns så går livet vidare... Kommer alltid minnas dig som världens bästa och finaste häst, vi hade flaggan i topp vid våran avsked ♥
 
Anledningen till att jag inte kunnat uppdatera under veckan är ganska simpel, super dålig täckning och inge tid över. På ett sätt super skönt att det inte är någon täckning då man stänger av sociala medier och kan leva i nuet och bara ha det gött. Sen tänker man alltid att man ska ha så mycket tid över när man är där men inte då, räcker ganska bra ändå med att man är uppe  halva nätterna och går upp vid sju varje morgon.
 
Första passet var väl ganska hyfsat, jag förstog inte riktigt och fick ingen respond från hästen heller. andra passet bröt jag ihop lite efter, även om det var bättre än första och jag började komma underfund med hur jag skulle rida henne men det var även då uppenbarelsen kom... hon är förstörd i munnen. Har alltid vetat att Ira vart så gott som sönderdragen i munnen på ridskolan vilket resulterar i en häst som idag inte litar på ett bett och går emot handen.
 
Christoffer har hjälpt mig så sjukt mycket, han tyckte även att jag skulle börja jobba henne för hand och på kapson. Har lite det problemet att hon lägger mycket av sin vikt på inner bog, tappar inner höft och på så vis faller in i volten samtidigt som hon är lite som ett S i kroppen. Vi gjorde så då att vi kunde flytta hennes tyngdpunkt i halt och hitta sökningen fram till handen, gjorde sedan detta uppsuttet och även i skritt då. han är väldigt noga med grunderna vilket är bra för mig och Ira särskiljt med tanke på att hon gärna vill springa ifrån annars. Han tog även den lilla extra tiden vi behövde för att bli klara.
 
Med sökningen fram till bettet så skulle jag lösgöra henne på innertygel och gärna få bort henne ifrån inner bog. Satte även på henne en kapson istället för att ha en bridong tygel i bettet, hon vågar ta mycker mer stöd i kapsonen men man dår passa så hon inte blir hängande i den. Vårt mål är att om jag vill samla upp henne från framåt neråt så ska hon inte reagera med att spänna sig i underkäken och hugga tag i bettet utan mjukt följa med. Min ridning vart så mycket bättre och jobbade med att få väldigt lätt mjuk hand som hon kan söka sig till. Sen ska man understryka att framdelen är en reflektion av vad bakdelen gör därför kan ska man aldrig dra handen bakåt för att få hästen att släppa på bettet utan först kan man lösgöra henne på inner tygel satt hon söker sig till handen och sedan jobba med en avslappnad häst och hand.
 
Med enkla ord har vi jobbat med avslappning på henne och hitta sökningen fram till handen för att hon ska kunna jobba rätt i bak. Så sjukt nöjd över all hjälp vi fått, nu kommer vi kunna ta steget vidare! Kommer fortsätta jobba på det vi gjort under dom här dagarna och alltid sträva efter att hon är eftergiven i allt vi gör, inte lika lätt som det låter :p
 
Har en del bilder men främst videofilmer men kommer inte kunna ladda dom nu, lovar att ta tag i bloggen så fort jag landat lite. Jobbar i morgon vilket innebär sjukt lite sömn, får ta en stödvila sen mitt på dan ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0