You make my day, once again ♥

Min häst var en dröm idag när jag red! men inte när hon skulle skos-.-'.... Ja idag var det dax för Börje att komma, Ira klev ju av sig en sko förra måndagen och höll på att gå omkull med mig på kuppen. Nu har hon i alla fall fina hovar, skorna var så pass lite slitna så vi återanvände dom men bytte ut vissa broddar. Hon skötte sig riktigt bra med vänstra framhoven (den brukar vara bäst också), högerfram skötte hon sig också bra till en början men sen drog tjaffset igång... För att motverka att hon ska rycka hoven ur Börjes händer så ställer jag mig och blockar/håller emot med mitt ben när hon dummar sig, ändå lyckades hon slänga fram hovet och nästan kliva ner på mig och jag vart riktigt pist off på henne och röt i och sa till på skarpen, efter det stog hon snällt förutom några små ryck. Ska man säga till så ska man säga till EN gång och ordentligt sen är det bra, inte gå och små dutta.
 
Bland bakhovarna är högerbak värst och vi fick ta fram bremsen trots att vi har slungan, stog och små ryckte lite hela tiden innan vi bremsa. Synd att hon håller på som hon gör men det har och göra med kanske en dålig uppfostran på Irland, sen underlättas väl inte hela den här grejjen av att hon bröt hovbenet nästan direkt när hon kom till ÄRK. Rent mirakel att hon ''överlevde'' en sån sak och nu märks det inte ett dyfft, men det har vi och tacka Börje för också som gjorde ett sånt bra jobb medan hon var konvalecent.
 
Men dagen vände än dock till något mycket bättre, bestämmde mig för att gå ner till ridhuset då det knappt finns någonstans att rida nu... skare på snön och is på vägarna= inte kul! Lektionerna började tio i fyra och jag kom ner ca en timme innan, ganska perfekt ändå. I början var hon seg och dryg i munnnen, ville inte ge med sig riktigt heller men jag fortsatte att kämpa på och tillslut efter ca 5-10min (som känndes som en evighet!) Sen när hon väl gett med sig lite kände jag verkligen hur all energi bara bubblade inom henne så hon fick väl galoppera i lite friare galopp några varv åt båda hållen, något bock språng här och där och övriga krumelurer^^När hon fått utlopp för en del bus så tog vi tag i arbetet igen och hon var mer fokuserad nu. Sara kom in i ridhuset med Tramme vi började pladdra lite sen frågade jag om hon visste när lektionerna började och då visade det sig att dem började inte först halv fem! :D
 
Trött tjej efter ett underbart härligt pass som säkert bygger många muskler^^ Gamla hopptränset blev nya dressyrtränset, satte även upp manen i en snygg hingstfläta! ;)
 
Då kände jag mig lugn och lät henne sträcka på halsen för att jag visste att jag skulle ha tiden att jobba igenom  henne en gång till innan det var dax att avsluta. Efter en liten skrittpaus var det dax igen då, seg och dryg i munnen igen dock så är hon mycket lättare att övertala andra gången. Efter bara några minuter var hon mjuk och fin och nu verkligen dansade hon bara fram! Orkade hålla formen i alla tre gångarterna och även i övergångarna, behövde bara använda minimala hjälper för att flytta henne i sidled, hit och dit, verkligen som en dans på rosa små moln!♥
 
Men tanke på att det här är första gången jag sitter på min häst på en vecka så var det här galet bra! Man kan säga att vi har vilat oss i form ;)♥
 
Nu kommer jag fortsätta sväva på dom där molnen resten av kvällen och kanske lite till, hoppas på mer moln imorgon då säsongens första träning drar igång, Tagga!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0