Helt utmattad!

Vilken dag! började väl ganska lugnt som att det bara var vanliga lektioner typ, enda schema-brytande var att Annika (vår studie- och yrkesvägledare) kom och informerade om val-sidan som öppnar på måndag!! :o Jag kommer välja Teknik på polhem, som andrahands val blir det nog hästhållning med intrikting natur på real. Men jag kommer få mitt förstahands val, aa det ska va om jag typ tappar alla mina betyg men det kommer jag inte göra utan tvärtom höja. I nuläget har jag 287,5p om jag inte har helt fel, sen kommer jag höja med åtminstonde satt jag kommer upp i 300p tror jag, max poängen ligger på 320^^
 
På idrotten i dag var det tänkt att vi skulle haft beep-test (konditionstest) men stereon funkade inte så det blir nästa vecka. Istället hade vi lite kondition och styrka, kändes ovanligt lätt att springa och rätt stark i sånt som 90°, armhävningar m.m... tummen upp!
 
Slutar ju tidigt på fredagar, redan 13.20 så jag tänkte passa på att gå ner till ridhuset och få en rejäl genomkörare och trimma Ira lite. Så när jag kom ner på stallet skulle jag bara kolla till Nadja innan jag skulle ta in Ira och börja med henne, såklart hade Nadjas hage drivit igen som bara den så det var bara att hugga tag i en spade och gräva ut henne så fort jag kunde. När det var hyffsat gång tog jag in henne så hon fick stå på box tills mamma och jag kunde skotta ur hela hagen och gången ut, fick komma in och sova middag i ca 4 timmar :p
 
Tog väl ändå en halvtimme allt som allt med Nadja men fanns fortfarande hopp om att hinna ner till ridhuset och fortfarande göra någonting vettigt, lektionerna började inte först 16.30 så det var ju cool lugnt för den sakens skull men våran höbonde skulle komma med hö till 16.30 så var tvungen att gå senast 16.00 från ridhuset då det tar en tjugo minuter att gå ändå. Kom iväg satt vi var där till kl.15, en timme att rida alltså, ganska perfekt. Började jobba henne på en gång då hon redan är uppvärmd och klar, började ge med sig ganska fort idag faktisk dock kom inte hela eftergiften från hennes sida först efter en kvart någonting, framsteg!
 
I dag så jobbade vi främst på hörnpasseringar och där även främst i galopp, hon har en ganska stor tendens att gena i hörnen och värst är det i galoppen, skritt och trav går ut riktigt bra faktisk men just i galoppen fuskar hon. Delade upp övningen i flera steg, först fick jag rida ut ordentligt i hörnen i trav och göra en liten volt för att hon skulle lyssna bättre på min inner skänkel och få rätt böjning/ställning. När det satt hyffsat körde vi bara en helt vanlig hörnpassering och noga med att verkligen ta ut i hörnen, lyssnade hon inte på mina hjälper då gick vi tillbaka till att göra volterna till hon fattade vinken.
 
Sen var det dax för galoppen då, innan jag kunde börja med hörnpasseringarna fick jag galoppa igång henne lite smått då hon var väldigt bitchig och små slog för min skänkel, hon gav sig med det efter att jag sa till lite på skarpen när hon började kicka. Då var det dax för lite mer arbete igen, fattade galopp precis innan höret satt hon inte skulle hinna få upp så mycket fart dock listade hon ut det där ganksa fort och började fatta galoppen själv så då övergick jag till att fatta galopp precis efter hörnet. Tillslut kunde vi galoppera en hel hörnpassering utan nå överdriver fusk från hennes sida, men vi har en liten bit kvar innan dom sitter men det får bli något annat ridpass snart igen ;)
 
Hur som skötte hon sig riktigt bra i dag, kunde behålla formen i alla tre gångarter och börjar få ett helt annat lugn i allt hon gör, kan lova att jag kommer ställa upp på dom dressyrtävlingar som blir på ÄRK och vem vet man kanske åker bort på någon också, fast det är jag lite mer skeptisk till... Men vi jobbar på det! :)
 
När jag kom tillbaka till stallet fick jag princip bara klä av henne och ställa in na' på boxen då Kingen (höbonden) skulle komma vilken minut som helst och vi skulle förbereda med en press och skotta lite och så. Märkte ävan då att Ira vart super svettig, hehe mamma jobbar skiter ur sin lilla bebis... Men syns på henne att hon uppskattar våra rejäla genomkörare! ♥
 
Efter kingen åkt så gick vi ut och började skotta ur skjukhagen till Nadja då, var ungefär en halvmeter snö så det tog ca en timme att skotta... Snacka om att jag var trött när jag kom hem! Lindade på Nadjas ben det sista vi gjorde och och gick ut med henne, kom hem ungefär vid tjugo över åtta :P
 
Började laga mat till mig direkt, potatisbullar... men funkar alldeles prima för mig, 10 stycket lyckades jag få i mig^^ Efter det gick jag typ bara upp och dog lite i tv soffan... Därför kommer det här blogg inlägget nu, mitt i natten!!!
 
Tar på tok för långt tid att ladda upp en bild här nu då det är nå knas med bilduppladdningen... försöker lägga in en bild via mobilen istället, dax för sängen nu ;)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0