Helt underbar samtidigt som "pain in the ass"!

Det är min häst det, både i går och i dag (tis,ons). På hoppträningen så fick hon syn på en bandspelare uppe på sargen som var totalt livsfarlig.... Efter att ha agerat som balettdansös ett tag hoppade jag av och gick förbi samtidigt som hela jag kunde agera innerskänkel. När hon blir "rädd" för någonting ska jag ställa henne ifrån det farliga, men problemet med Ira är att hon ignorerar min innerskänkel som då ska hålla henne på plats samtidigt som huvudet ställs bort från faran. Vi har lite att jobba på där men hon är tusen gånger bättre nu jämfört med bara för ett halvår sedan, har jobbat stenhårt på att hon verkligen ska ut i hörnen och inte springa på "ridskolespåret" för då måste hon lyssna på innerskänkel och innertygel som ställer och formar. Kommer fortsätta jobba på detta enda tills det sitter så hoppas hon släpper det snart :p

Men på hinder var hon klockren! Öppnade upp fint i bak och sög på hindren, spände sig på ett räcke men sista rundan tänkte jag verkligen att komma på mitten och då släppte spänningarna! :D Roligast av allt var väl ändå att vi faktisk 1.10m UTAN att hon spände sig eller stissade upp sig vilket är ett av mina mål för iår, dock bör det upprepas för att vara giltigt^^

idag skulle jag även ner och rida akademiskt, började inge bra då hon tjaffsa med tränset eller rättare sagt bettet så jag fick ta av det och min häst sticker då hon mötte flocken strax innan vi gick in i ridhuset... Tränset hänger runt halsen men hålls upp av tyglarna (som tur var) och min totto springer runt tills jag fick stop på henne. Tränset hade klarat sig oskadat så satte på det och fick ställa om det då det var aningen för långt ner, dock hade hon tappat kindkedjan men hittade den också. Samma sak som igår, bandspelaren var jätte farlig men nu stod det en pall i mitten av volten som någon inte orkat tagit reda på efter sig som också livsfarlig typ, alltså lite knepigare att ta sig förbi... Hade även en häst som tränade baken idag då hon stod på två ben mer än 30ggr, lite fina levade där ibland också, får se det på det positiva hållet att hon tränar baken rejält, haha! MEN inte kul att hon börjat resa sig igen en massa hoppas verkligen hon slutar med det!.

Hon var faktisk riktigt fin idag också emellanåt, vill fokusera på det istället men kände att jag även ville nämna hennes lilla bravader ovan. Riktigt fina diagonalslutor och piruettvändningar, gjorde bara dom i skritt idag med tanke på omstänigheterna. Sen riktigt fina galopper där hon orkade böra sig själv i lugn fin galopp flera varv på volt.

En bild på min plupp efter passet, svettig men inte berodde det på ursprungliga övningarna eller, TOKA!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0