Mock-Tips!

Hade tänkt att gör ett inlägg om lite mocktips, har tänkt att jag ska göra det i nästan en månads tid men det har aldrig blivit av...
!OBS! Varnar för ord som hör till mockning.... !OBS!

För dig som vill göra det lite extra fint i boxen efter du mockat den som vanligt finns det lite tips som man kan ta till sig av.
Etttips som jag har är att man gör ett lite ''berg'' av ströt, se till att du skakar ströt som du gör berget av satt du inte missar någonting. Ja när du har gjort ditt ''berg'' så behöver du bara ta ett grep tag och hälla det högst upp på berget (gul pil) så kommer du se att bajset kommer rulla ner och lägga sig i botten (röd pil), det strö som är 'rent' ligger kvar och bygger på berget. (grön pil)
Tips nr 2:
när du mockat klart och vill jämna till ytan och samtidigt hitta på små skitarna som gömt sig under ska du göra så här:
Och inte så här:
För om du gör som felaktiga bilden så river du upp i bädden och risken att du har sönder skitarna ökar!
Men om du gör som den korrekta bilden visar så jämnar du till bädden och samtidigt kommer dem där skitarna som gömt sig fram, om din häst är väldigt  lös i magen så kanske det inte kommer bli llika bra resultat men tro mig det funkar verkligen.
Tips nr 3:
att man alltid försöker ta bort hö som hästen dragit runt i boxen, förr om man låter bli att göra det så kommer det bli mer och mer tungmockat för varje dag!
Tips nr 4:
att man använder sig utav:
  • Halmpellets
  • Torv
  • Granulat
som bädd för det är mer lättmockat och luktar mindre än spån t.ex.
Fördelar/nackdelar:
-
Halmpellets:
Fördelar: Lättmockat, ljust i boxen, bra ''uppsugnings-förmåga'', mindre åtgång än spån.
Nackdelar: lite dyrare än spån
-
Torv:
Fördelar: Lättmockat, bra ''uppsugnings-förmåga'', mindre åtgång än spån.
Nackdelar: Mörkt damm i stallet, lite dyrare än spån.
-
Granulat: Samma sak som Halmpellets men enda skillnaden är att det inte är några pelletreringar, färdig stampat.
-
Spån:
Fördelar: Billigare än tidigare alternativ, ljust när den är ren.
Nackdelar: Urindoft, mer åtgång än tidigare alternativ, terpentiner(tror jag det heter men det är dåligt för host-hästar/ en sort av damm.)
-
Sen tror jag det här med strö är lite utav en smaksak och jag föredrar Halmpellets/granulat  som vi har till våra.
Sen spån är inte heller ett dåligt alternativ men jag anser att det finns bättre ;)
-
Det ni ser som ser ut som små 'bollar' är inte skit det är peletreringar som håller på att lösas upp!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0