Dyr och billig häst!...

Ja Ira vart väldigt dyrbar idag då hon skötte sig super!
Red först närmare en timme, och idag provade jag ett baucher/hanging cheek snaffle bett som jag fått lånat av Vilma.
när jag värmde henne så ville hon inte och var lite bråkig men efter att jag tog en lite skritt paus så började hon lyssna så efter det var hon super fin och jobbade på bra och vart till och med lite svettig.
 
Sen tänkte jag att jag skulle passa på att lastträna som att det inte regnade någonting idag, och det gick super bra!!! först fick hon gå upp på rampen några gånger men sen skickade jag in henne helt och satt för bommen i bak. Sen gjorde jag så att jag gick fram och ställde mig vid henne i fram och hon var lugn och avslappnad, så jag bestämmde mig för att stänga för helt, alltså fälla upp baklämmen! Det var inga problem alls det heller men lite jobbigt var det... Sen fick hon gå in två gånger bara för att vi inte ska få några problem att lasta nästa gång.
 
Sen vart Nadja billig idag, då hon och Jolanta fick gå över på betet en stund så sen när jag skulle hämta tillbaka dem så kollade Nadja bara på mig och sa ''neej, nu måste du väl ändå ta lite fel, inte ska jag tillbaka till andra hagen'' sen lipar hon åt en och sticker iväg i full galopp...
Så då fick hon gå där helt ensam medans jag gjorde klart allt annat. Sen när jag skulle hämta henne för andra gången så kom hon inte heller så jag fick gå fram och leda tillbaka henne istället för att bara släppa tillbaka henne. Men samtidigt är det lite roligt att dem har en vilja och lite attityd i lagon mängd, ibland.
 
Sen ska jag försöka göra en ny header snart då jag har haft samma header sen jag startade bloggen :S....
 

 
Men nu en fråga till er läsare!
Vilket håll tycker ni är ''rätt'' håll på ett baucher/hanging cheek snaffle bett?
Motivera gärna ditt svar!

Kommentarer
Postat av: Ina

Har aldrig ridit på detta bett men antar att den lilla ringen är den man fäster nackstycket i, men jag vet inte.. :)

Svar: Så har jag haft det på Ira och jätte många andra har så men om man kolla på betten så är texten uppochner när man har det så, men i Dressyr TR så är det godkänt med lilla ringen uppåt... Måste ändå få säga att det är lite förvirrande!
Nina

2012-06-26 @ 22:44:57
Postat av: Felicia

Alltså enligt mig går min häst mkt bättre på det med de små uppåt. Och om man kollar på bettet när ringarna är nedåt ligger bettet "på sidan" i munnen alltså fel sida om du försåt, så känner jag drf jag rider med dom uppåt :) men har ingen aning om vad som är rätt oh fel, men när vi köpte det sa hon att man skulle ha det så, haha, blir förvirrad >.<

Svar: Det är så dem flesta har och även jag för den delen. Bra att du skrev det där om att det ligger ''på sidan'' när det är med dem små ringarna ner för det har jag inte tänkt på fast för den delen har jag inte provat att ha det åt det hållet heller^^
Nina

2012-06-26 @ 23:55:38
URL: http://teamnyrk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0