Duktig häst!

Ira skötte sig riktigt bra idag när jag red, började värma henne lite lätt sen fick hon en lite vilopaus innan det var dax att börja jobba på rikitigt, vilken samlad häst! Man verkligen kände all energi bubbla i henne, nästan lite som piaff steg fast inte på stället. Men om man ska hård dra det finns det ingenstans där det står att en piaff ska vara på stället, dock när hästen är färdig utbildad ska den helst var på stället<lite fram. Men inte så viktigt utan vitsen med det hela var kännslan och att hon skötte sig :)
 
Imorgon ska jag nog ta och gå ner till ridhuset så jag verkligen kan jobba igenom henne, men beror på lite också mamma fyller ju faktisk år imorgon med. Hela familjen förutom Ronnie fyller år i december, jag den 14, pappa den 24 och mamma den 28 då :p
 
Klicker tränade lite också med min plupp, vi repeterade det vi gjort tidigare: kolla bort/ visa att dem kan ''behärska sig'' =klick-godis, sen även lyfta hovarna på komando och hålla upp tills jag säger till/ är klar. Nu börjar hon kunna dom riktigt bra så valde att introducera targeting, mitt target är en limegrön flugsmälla. Som att Ira är så nyfiken av sig så det första hon gör är att nosa med mulen på target, 'klick' - rätt. Tanken med det hela är att man sen ska kunna göra övningar med det där som att t.ex man sätter upp vårt target i transporten och då ska hon då gå in i transporten och hålla mulen mot target till hon hör klicket.
 
Det är ett mål vi har, att kunna föra in klicker träningen med själva transporteringen och få henne att vilja gå in för att det leder till någonting positivt. Vårt problem är ju inte att hon är rädd eller osäker på nå vis utan vill helt enkelt inte bara, envis donna jag har...
 
Märks också väldigt mycket nu på Ira att hon är lite mer stressad och orolig nu när Nadja står i en sjukhage, men vi har ringt och fått en tid på Ulltuna nu. Så onsdagen den 2 januari åker vi in med lill-tufflan, nu får vi bara hoppas på det bästa, även Nadja påverkas då hon är uttråkad och är lite allmänt understimulera p.g.a vilan :(
 
Hoppas hoppas det vänder snart i alla fall! ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0