Splittrade tankar...

Dessa eviga bett problem... och snart har jag även sadelproblem, har varit bättre. Idag på hoppträningen var Ira knäpp, gick inte att styra till höger då hon total ignorerade min högertygel emellanåt. Men förutom det så hoppade hon riktigt bra men det är ett faktum att jag måste hitta ett nytt bett till henne, och det är nog ganska fort.
 
Red från första början på ett pelham och det har alltid funkat bra och gör det även nu men vi provade att byta till Kimblewick då vi gissade på att hon skulle tycka om tungfriheten, och det gjorde hon väl till en början men efter ett tag så började hon resa sig, och då menar jag verkligen resa sig rakt upp och väldigt ofta... Då fick jag tipset om pessoa med sporr-rem som har varit perfekt för mig och Ira och det har verkligen hjälpt oss. Nu reser hon sig inte längre men då har jag istället fått problem med att hon inte bryr sig om min högertygel när jag t.ex ska svänga. Som idag när vi hoppade på en 8 så istället för att lyssna och hoppa hindret vi styrde mot så sprang hon till dem andra hästarna, precis som hon gjorde på tävlingen. 
 
Tar gärna emot tips på olika bett,tränsbett funkar inte då jag inte kan få tillbaka henne så mycket som jag behöver. Sen Lotta tror att det beror på att jag kommer åt henne på det här bettet så hon försöker komma undan, samma sak hände när jag red på kimblewick fast då reste hon sig istället.
 
Behöver ett bett som jag kan få tillbaka henne tillräckligt men samtidigt kunna svänga bra på, i nuläget tycker hon inte om att ha för mycket tryck på lanerna (tvådelade/tungfrihet) utan har hellre tryck på tungan (raka/tredelade bett). Lyssnar även bra på hackamore men har dock inte provat vid hoppning. Sen drar hon lätt upp huvudet och vill springa ifrån. Alla tips är välkommna!!
 
Nu ska jag prova pelhamet igen eller om jag kanske ska prova Liverpool-stången, men det kan kanske bara bli en kortsiktig lösning så vill fortfarande få tips ;)
 
Vad för bett funkar din häst bra på, är den kanske som Ira?
 


Att min fina underbar tjej alltid ska ha så mycket åsikter om vad vi ska göra... Kanske därför man föll för dig från början, att klara av en speciell häst som inte är som 'alla andra'...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0